Niinpä maanantaina otin urakaksi piipun asentamisen. Piipun tilasimme Oriveden Väristä ja piippu on Jalotakka JT-150. Sisällä on teräsputki, sen päällä palovilla ja ulommaisena peltikuori. Piippu taisi olla 1,2 metrin pätkissä ja yhdellä elementillä oli ihan riittävästi painoa. Siis ajatellen, että yhtä pätkää lukuun ottamatta kaikki piti raahata tikkaita pitkin yläkertaan ja askartelin tuota ihan itsekseni. Maanantaina sain ekan palan paikoilleen ja välipohjan tiivistettyä. Ohjeet oli tehty höyrynsulkumuoville, joten piti hieman soveltaa. Tuossa kohdassa on muovia, koska vieressä on palkki, joka ylitetään muovilla.
Tuossa on siis rosteriläpivienti Spu-levyn yläpuolella. Spu-levy on 70 mm irti piipusta ja rosterilevy on tiivistetty alumiiniteipillä piippuun ja alumiini- ja höyrynsulkuteipillä reunoistaan höyrynsulkulevyyn.
Yläpuolelle tuli kolme kerrosta 200 mm palovillasoiroa, yhteensä 70 mm. Kaksi alempaa kerrosta kiristettiin metallipannoilla ja päällimäiseksi tuli rosterilieriö, joka on 500 mm korkea, eli se estää puhallusvillan pääsyn piippuun kiinni.
Yläpohjaan ei tule eristettä, joten katolla on alushuovan päällä rosterinen läpivientilevy ja sen päällä sitten piipun kattopellitys. Tämäkin rakenne on vähän sovellettu, koska ohjeet oli tiili- ja peltikatolle, jolloin läpivientilevy tulee aluskatteeseen ja pelti päällikatteeseen.
Viimeisen palan punnertaminen paikoilleen oli varsin työlästä ja koko ajan oli pelko hanurissa, jos putki karkaakin reiästä katolle ja tippuu maahan (nostin palan paikoilleen alakautta). Onneksi näin ei käynyt ja piipun kattopeltien asentaminen olikin sitten jo pieni juttu.
Nyt on takassa hormi. Niin ja hormi on nyt T600-luokkaa, koska Kermansavi oli muuttanut ohjeistusta keväästä. Käytännössä T600-luokka on siksi, että piippu kestää, vaikka joku unohtaisi sytytyspellin auki. Hintaa tuli lisää alle satanen ja siitä täytyynee osoittaa suuri kiitos Oriveden Värin Harrille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti